Dlaczego lęki u dziecka mogą zatrzymać jego rozwój? Terapia jako Środek do Odblokowania Rozwoju Dziecka
Umów się na Spotkanie – Indywidualne Sesje dla Dzieci i Rodziców
Tworzymy przyjazną, pozytywną atmosferę, która pomaga dziecku czuć się komfortowo i być zaakceptowanym podczas sesji terapeutycznych. Wszystkie sesje i informacje pozostają w pełnej poufności, a my przestrzegamy najwyższych standardów etycznych w swojej praktyce.
Mamy doświadczenie w pracy z różnymi problemami terapeutycznycmi.
Oferujemy rodzicom narzędzia i wskazówki, które mogą wspierać rozwój dziecka także poza terapią.
Wielu naszych pacjentów osiągnęło znaczące postępy w swoim emocjonalnym i społecznym rozwoju.
Dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić komfortowe i wspierające środowisko terapeutyczne.
Skontaktuj się ze Mną – Psycholog Dziecięcy Gotowy do Pomocy
Najczęściej zadawane pytania.
Jak rozpoznać zaburzenia lękowe u dziecka?
Co powoduje lęk u dzieci?
Jak wyglądają ataki lękowe?
Ataki lękowe są intensywnymi epizodami silnego lęku lub paniki, które mogą wystąpić nagle i bez ostrzeżenia. Objawy ataków lękowych mogą być różne dla różnych osób, ale często obejmują kombinację fizycznych, emocjonalnych i behawioralnych symptomów. Oto kilka typowych objawów ataków lękowych:
Poczucie niebezpieczeństwa lub zagrożenia: Osoba może odczuwać nagłą i intensywną obawę o swoje życie lub zdrowie, choć nie ma na to konkretnej przyczyny.
Przyspieszone bicie serca: W trakcie ataku lęku serce może bić szybciej niż zwykle, co może wywołać uczucie duszności lub zwiększonego pulsu.
Problemy z oddychaniem: Osoba może odczuwać duszność, uczucie ucisku w klatce piersiowej lub trudności w oddychaniu.
Zawroty głowy lub osłabienie: Ataki lękowe mogą wywoływać uczucie zawrotów głowy lub osłabienia, co może sprawić, że osoba czuje się niestabilnie lub traci równowagę.
Nudności lub problemy żołądkowe: Niektóre osoby doświadczają podczas ataku lęku nudności, wymiotów lub inne problemy żołądkowe.
Dreszcze lub uczucie gorąca: Osoba może odczuwać dreszcze lub nagłe uczucie gorąca, podobne do przypływu gorąca.
Drżenie lub drżenie: Ataki lękowe mogą powodować drżenie rąk lub innych części ciała.
Utrata kontroli: Osoba może czuć się tak, jakby traciła kontrolę nad sobą lub swoimi myślami, co może zwiększyć uczucie lęku.
Obrona ucieczkowa: Podczas ataku lęku osoba może próbować uciec z sytuacji, która wywołała atak, nawet jeśli nie ma rzeczywistego zagrożenia.
Przykre uczucia lub myśli: Osoba może doświadczać przykrych uczuć, myśli lub obrazów, które wywołują lęk.
Ataki lękowe mogą być bardzo przerażające i uporczywe, ale istnieją różne metody leczenia i techniki radzenia sobie, które mogą pomóc w zarządzaniu nimi. Jeśli ktoś doświadcza ataków lękowych, ważne jest, aby skonsultować się z lekarzem lub specjalistą ds. zdrowia psychicznego w celu uzyskania odpowiedniej pomocy i wsparcia.
Jak postępować z dzieckiem ze stanami lękowymi?
Klucz do zdrowia psychicznego
Występowanie lęków u dzieci może stanowić istotną przeszkodę w ich zdrowym rozwoju emocjonalnym i społecznym. Te emocjonalne blokady często hamują dziecko w eksplorowaniu świata, nawiązywaniu relacji społecznych oraz rozwijaniu umiejętności potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania. W wielu przypadkach lęki u dziecka mogą prowadzić do unikania nowych sytuacji, ograniczania się w działaniach oraz obniżania poczucia własnej wartości. W artykule omówimy dlaczego terapia jest kluczowym narzędziem w odblokowywaniu potencjału rozwojowego dziecka oraz jakie korzyści może przynieść w leczeniu tych emocjonalnych barier.”
Oswajanie Lęków u Dziecka: Rola Terapii poznawczo-behawioralnej (CBT).
Zrozumienie myśli, uczuć i zachowań: Terapia CBT rozpoczyna się od pomocy dziecku w identyfikacji i zrozumieniu myśli, uczuć i zachowań związanych z jego lękiem. Dzieci często mają trudności w wyrażaniu swoich emocji, dlatego terapeuta pomaga im nazwać i zrozumieć, co się dzieje w ich umyśle.
Wyjaśnienie mechanizmów lęku: CBT edukuje dziecko na temat mechanizmów lęku, takich jak nadmierna myślenie katastroficzne, przesadne reakcje na sytuacje, unikanie stresujących sytuacji itp. Terapeuta wyjaśnia, jak te mechanizmy wpływają na ich lęki i negatywnie wpływają na codzienne funkcjonowanie.
Uczenie zdrowszych sposobów myślenia: CBT pomaga dziecku identyfikować myśli, które wywołują lęk, a następnie wyzwalać alternatywne, bardziej realistyczne sposoby myślenia. To nazywane jest restrukturyzacją poznawczą. Dzieci uczą się analizować i zmieniać negatywne myśli na bardziej pozytywne i realistyczne, co prowadzi do zmniejszenia poziomu lęku.
Odważne Kroki: Lęki u dziecka a Terapia Ekspozycji.
Polega na kontrolowanym narażaniu pacjenta na sytuacje, przedmioty lub myśli, które wywołują lęk, w celu zmniejszenia reakcji lękowej i oswojenia z tymi trudnymi doświadczeniami.
Proces terapii wygląda następująco:
Hierarchia lękowych sytuacji: Terapeuta i pacjent wspólnie tworzą hierarchię sytuacji związanych z lękiem. Sytuacje są uporządkowane od tych, które wywołują najmniejszy lęk, do tych, które wywołują największy lęk. Pacjent współpracuje z terapeutą, aby stworzyć listę tych sytuacji, które chciałby przekroczyć w ramach terapii.
Stopniowa ekspozycja: Pacjent jest stopniowo narażany na kolejne pozycje z hierarchii w kontrolowany i bezpieczny sposób. Terapeuta pomaga w ocenie poziomu lęku pacjenta w danej sytuacji, a następnie wspólnie ustalają, ile czasu pacjent powinien spędzić w tej sytuacji, aby przyzwyczaić się do niej i zmniejszyć reakcję lękową.
Rozwiązywanie negatywnych przekonań: W trakcie ekspozycji pacjent ma okazję zweryfikować swoje negatywne przekonania związane z lękiem. Terapeuta pomaga pacjentowi zidentyfikować irracjonalne myśli i wyprowadza je na światło dzienne, co pomaga zobaczyć, że nie są one zgodne z rzeczywistością.
Bezpieczne wsparcie: Terapeuta pełni kluczową rolę jako wsparcie i pomoc w trakcie całego procesu ekspozycji. Pacjent może czuć się niepewnie i zestresowany, ale terapeuta jest obecny, aby pomóc w radzeniu sobie z emocjami i zapewnić bezpieczne warunki podczas narażania się na lękowe sytuacje.
Powtarzalność: Terapia ekspozycji wymaga powtarzania eksponowania się na lękowe sytuacje, aby wzmocnić efekty terapii. Stopniowe narażanie się na te sytuacje pozwala pacjentowi na przystosowanie się do nich, a tym samym zredukowanie lęku związanego z daną sytuacją.
Zmiana Myślenia, Zmiana Życia: Terapia Poznawczo Uwarunkowana w Terapii Lęków u Dzieci.
Ta technika pomaga dziecku zrozumieć, że lęki nie są zawsze logiczne, ale są wynikiem automatycznych myśli i reakcji. Dziecko uczy się zastępować negatywne myśli bardziej realistycznymi i pozytywnymi.
Proces terapii poznawczej uwarunkowanej obejmuje kilka kroków:
Identyfikacja negatywnych myśli: Terapeuta współpracuje z dzieckiem, aby zidentyfikować negatywne myśli, które pojawiają się w związku z sytuacjami lękowymi. Te myśli mogą być automatyczne i nieświadome, ale są ważne w procesie terapeutycznym.
Ocenianie dowodów: Terapeuta pomaga dziecku ocenić dowody i racjonalność tych negatywnych myśli. Często okazuje się, że lęki są oparte na nieprawdziwych lub przesadnych przekonaniach.
Wyznaczanie alternatywnych myśli: Dziecko jest zachęcane do znalezienia alternatywnych, bardziej realistycznych i pozytywnych myśli, które mogą zastąpić negatywne przekonania. To nazywane jest restrukturyzacją poznawczą.
Testowanie myśli: Dziecko jest zachęcane do przetestowania nowych myśli poprzez eksponowanie się na sytuacje, które wcześniej wywoływały lęk. Terapeuta pomaga ocenić, czy nowe myśli są bardziej trafne i skuteczne w zmniejszaniu lęku.
Wzmacnianie pozytywnych przekonań: Dziecko jest nagradzane i wzmacniane za identyfikowanie i korzystanie z pozytywnych myśli oraz za radzenie sobie z lękiem w zdrowszy sposób. To pomaga w utrwaleniu pozytywnych zmian w myśleniu i podejściu do lękowych sytuacji.
Terapeuci pomagają dzieciom zrozumieć swoje myśli, uczucia i reakcje lękowe, a następnie uczą zdrowszych mechanizmów radzenia sobie z lękiem. Dzięki stopniowemu narażaniu się na sytuacje lękowe i restrukturyzacji poznawczej, dzieci rozwijają umiejętności redukcji lęku, co pozytywnie wpływa na ich funkcjonowanie emocjonalne i społeczne.
Korzyści z terapii lęków
Terapia lęków dla dzieci i młodzieży jest skutecznym podejściem opartym na terapii poznawczo-behawioralnej, które pomaga w redukcji lęku, zwiększa samoświadomość emocjonalną i poprawia jakość życia poprzez naukę zdrowych mechanizmów radzenia sobie z lękiem. Dzięki terapii, dzieci i młodzież mogą rozwijać umiejętności adaptacyjne, które umożliwiają im lepsze funkcjonowanie w codziennym życiu i zdrowsze relacje społeczne.
Główną korzyścią terapii lęków jest znaczne zmniejszenie poziomu lęku, co pozwala dzieciom i młodzieży lepiej radzić sobie z trudnymi sytuacjami i stresami.
Pomaga dzieciom i młodzieży zrozumieć i kontrolować swoje emocje, co prowadzi do większej stabilności emocjonalnej i pozytywnych relacji z innymi.
Terapeuci wspierają dzieci w identyfikacji i zrozumieniu swoich myśli, uczuć i zachowań, co pomaga w rozwijaniu świadomości siebie i pozytywnego podejścia do samego siebie.
Pomaga dzieciom i młodzieży w odzyskaniu kontroli nad swoim życiem, co przekłada się na zwiększenie poczucia szczęścia, satysfakcji i lepsze funkcjonowanie w różnych sferach życia, w tym w szkole, w relacjach i w codziennych aktywnościach.
Pasja i profesjonalizm
Jesteśmy pasjonatami swojej pracy i przez to angażujemy się w badania oraz rozwój w dziedzinie psychologii dziecięcej i młodzieżowej.
Wysokie kwalifikacje
Połączenie wysokiej jakości wykształcenia z praktycznym doświadczeniem w pracy z dziećmi o różnych trudnościach emocjonalnych i behawioralnych.
Etyka i wysokie standardy zawodowe.
Przestrzegamy etyki zawodowej i standardów praktyki psychologicznej. Działamy działają zgodnie z etycznymi zasadami, respektując prywatność i dobro swoich pacjentów.
Dlaczego warto z Nami współpracować.
Tworzymy przyjazną, pozytywną atmosferę, która pomaga dziecku czuć się komfortowo i być zaakceptowanym podczas sesji terapeutycznych. Wszystkie sesje i informacje pozostają w pełnej poufności, a my przestrzegamy najwyższych standardów etycznych w swojej praktyce.
Mamy doświadczenie w pracy z różnymi problemami terapeutycznycmi.
Oferujemy rodzicom narzędzia i wskazówki, które mogą wspierać rozwój dziecka także poza terapią.
Wielu naszych pacjentów osiągnęło znaczące postępy w swoim emocjonalnym i społecznym rozwoju.
Dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić komfortowe i wspierające środowisko terapeutyczne.
Zapraszamy do kontaktu